Дистанційне навчання – це організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або способом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх, як звично, опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій. Організація дистанційного навчання в закладі загальної середньої освіти має забезпечити можливість здобувачів освіти реалізувати право на якісну та доступну освіту відповідно до їхніх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей та досвіду незалежно від віку, місця проживання чи перебування, стану здоров’я, інвалідності, соціального і майнового стану, інших ознак і обставин, зокрема й тих, які об'єктивно унеможливлюють відвідування закладів освіти.

Нормативне забезпечення

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

https://www.rada.gov.ua/print/224257.html

https://www.president.gov.ua/documents/1432022-41729

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0010488-21#Text

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text

https://zakononline.com.ua/documents/show/338608___631558

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0274729-22#Text

https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-25092020--2205-pro-zatverdzhennja-sanitarnogo-reglamentu-dlja-zakladiv-zagalnoi-serednoi-osviti

wym-1667824742650

Системотехнічне забезпечення

Організація дистанційного навчання в Димерському ліцеї №1 ґрунтується на використанні й поєднанні специфічних освітніх технологій і технічних засобів зв’язку із сучасними методиками навчання, на передаванні інформації. Відповідно до пункту3 статті37 Закону України «Про повну загальну середню освіту системотехнічне забезпечення дистанційного навчання в закладі поєднує:

апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференцзв’язку тощо), що забезпечують розроблення, накопичення та ефективне використання електронних освітніх ресурсів, управління освітнім процесом та навчальну взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання в синхронному та асинхронному режимах;

інформаційно-комунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає суб’єктам дистанційного навчання цілодобовий доступ до електронних освітніх ресурсів для реалізації освітнього процесу в синхронному та асинхронному режимах. Підключення до мережі Інтернет рекомендовано зі швидкістю не менше 100 Мбіт/с із використанням оптоволоконних технологій;

програмне забезпечення загального та спеціального призначення (зокрема й для осіб з особливими потребами), яке має бути ліцензійним або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами;

технічна/сервісна підтримка для забезпечення безперервної роботи платформи дистанційного навчання, що надається фахівцями у сфері цифрових технологій;

електронні освітні ресурси з навчальних предметів (інтегрованих курсів), необхідні для забезпечення дистанційного навчання. Види електронних освітніх ресурсів, вимоги до них, порядок їх розроблення та впровадження визначається відповідно до Положення про електронні освітні ресурси, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01жовтня2012року №1060 (зі змінами).

Навчально-методичне забезпечення

Для ефективної організації дистанційного навчання заклад використовує такі платформи дистанційного навчання: Мій клас, Google Classroom, електронний журнал, щоденник Human. Ці сервіси мають можливість відстежувати результати роботи учасників освітнього процесу (учителів, учнів), спостерігати за наповненням та проведенням дистанційних занять, зберігати роботи учнів та фіксувати результати навчання.

Google Classroom (https://classroom.google.com)–сервіс, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, Google Meet, дозволяє організувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну інформацію. Учитель має змогу проводити тестування, контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання вправ, застосовувати різні форми оцінювання, коментувати й організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу. Основним елементом Google Classroom є групи. Функціонально групи структурою нагадують форуми, оскільки вони дозволяють користувачам легко відправляти повідомлення іншим користувачам. Завдяки сервісу для спілкування Google Meet учні та вчитель мають змогу вести онлайн-бесіди в режимі реального часу з комп’ютера або мобільного пристрою, учні/учениці класу можуть показувати свої екрани, дивитися і працювати разом. Така трансляція автоматично публікуватиметься на YouTube-каналі. Також платформа дозволяє за допомогою Google-форм збирати відповіді учнів і потім проводити автоматичне оцінювання результатів тестування.

Human (https://www.human.ua/)забезпечує комплексну цифровізацію освітніх закладів завдяки консолідації інструментів для організації освітнього процесу, комунікації та аналітики в єдиній системі. Як результат, заклад отримує інструменти для очної та дистанційної форми навчання, а також прозору статистику освітнього процесу.

Для налагодження комунікації учасників освітнього процесу, оперативного інформування щодо динамічних змін тощо використовується сайт закладу (повідомлення можуть бути публічними, а також повідомлення, доступ до яких є обмеженим – лише для учнів та батьків). У комунікації обов’язковим є забезпечення зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу.

Зворотний зв’язок з учасниками освітнього процесу заклад може здійснювати засобами соціальних мереж. Учитель створює групу в соціальній мережі/месенджері (Facebook, Viber, Telegram тощо) з обмеженим доступом, розміщує навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання. Також у групі можна проводити опитування учасників.

Учитель надсилає учням навчальні матеріали та/або покликання на навчальні онлайн-ресурси, завдання; учні опрацьовують самостійно матеріали та виконують завдання; виконані завдання надсилають вчителю будь-яким зручним для них способом.

В умовах дистанційного навчання проводяться онлайн-заняття, вебінари, конференції, наради, батьківські збори, індивідуальні консультації. Організовано онлайн-уроки а допомогою программи Zoom, Viber, що забезпечує вчителеві потужний інструмент для мотивації і спілкування з учнями на відстані в безпечному середовищі.

Освітній процес за дистанційною формою здійснюється за такими формами: навчальні (у т. ч. практичні, лабораторні) та корекційно-розвиткові заняття, вебінари, онлайн-форуми та конференції, самостійна робота, дослідницька, пошукова, проєктна діяльність, навчальні ігри, консультації й інші форми організації освітнього процесу, визначені освітньою програмою закладу (навчальними програмами з окремих предметів (інтегрованих курсів).

Вебресурси навчальних предметів (програм), необхідні для забезпечення дистанційного навчання, містять:

· методичні рекомендації щодо їх використання, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо;

· документи планування освітнього процесу (навчальні програми, навчально-тематичні плани, розклади занять);

· відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо;

· мультимедійні матеріали;

· термінологічні словники;

· практичні завдання з рекомендаціями щодо їх виконання;

· віртуальні лабораторні роботи з рекомендаціями щодо їх виконання;

· віртуальні тренажери із рекомендаціями щодо їх використання;

· пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованою перевіркою результатів, тестування із перевіркою викладачем;

· ділові ігри з рекомендаціями щодо їх використання;

· електронні бібліотеки чи покликання на них;

· бібліографії;

·І нші ресурси навчального призначення.

Для забезпечення дистанційного навчання здобувачів освіти заклад створює власні вебресурси та використовує вебресурси з освітніх сайтів «На урок», «Всеосвіта», «Мій клас», Classtime.

Онлайн-тести можна створюються на спеціалізованих платформах «На урок», «Всеосвіта», «Мій клас», Classtime, Kahoot, за вибором учителя, ураховуючи можливості учнів. Завдання, підготовлені вчителем за допомогою електронних засобів, містять інструмент для самооцінювання учнів в ігровій формі, що сприяє підвищенню мотивації учнів до їх виконання.

Вимоги до навчальних матеріалів, що створюються та використовуються в межах застосування технологій дистанційного навчання, визначається чинним Положенням про електронні освітні ресурси.

Організовуючи дистанційне навчання, педагоги користуються методичними рекомендаціям «Організація дистанційного навчання в школі». Також формується в учнів мережевий етикет, їх спонукають дотримуватися правил спілкування та взаємодії в інтернеті, нести відповідальність за власні дії в мережевому просторі.

Заклад організовує освітній процес з упровадженням технологій дистанційного навчання за допомогою технічних засобів комунікації, доступних для учасників освітнього процесу, зважаючи не лише на наявність техніки й доступу до мережі "Інтернет" вчителів та учнів, а й на специфіку початкової, базової та профільної середньої освіти, адже рівень сформованості самостійної роботи учнів початкових класів нижчий, ніж школярів базової та профільної середньої освіти. Відповідно, організовано роботу молодших школярів під час дистанційного навчання вдома за допомогою батьків, або осіб, що їх замінюють.

Отримання навчальних матеріалів, спілкування суб’єктів дистанційного навчання під час навчальних та корекційно-розвиткових занять, консультацій, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному (учасники взаємодіють із затримкою в часі, застосовуючи електронну пошту, форум, соціальні мережі, хмарні сервіси тощо) або асинхронному (учасники одночасно перебувають у системі дистанційного навчання та/або беруть участь у вебінарі, відеоконференції, семінарі, чаті тощо) режимах.

Відповідно до Типового положення синхронне навчання здійснюється в обсязі не менше 30%. Режим (синхронний або асинхронний) проведення окремих навчальних занять педагогічні працівники визначають самостійно. У виборі режиму навчання, зазвичай, оптимальним є змішаний підхід, що допомагає вчителю об’єднати переваги синхронного та асинхронного режимів, офлайн- та онлайн-навчання. У результаті учні дотримуються звичного для них розкладу тане перевантажені онлайн-присутністю.

Для учнів, які не можуть взяти участь у синхронному режимі взаємодії з поважних причин (стан здоров’я, відсутність доступу (обмежений доступ) до мережі "Інтернет" або технічних засобів навчання, зокрема дітей із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, багатодітних, малозабезпечених сімей тощо), заклад забезпечує використання інших засобів комунікації, доступних для учнів (телефонний, поштовий зв’язок тощо).

Організація освітнього процесу в закладі забезпечує регулярну та змістовну взаємодію суб’єктів дистанційного навчання з використанням форм індивідуальної та колективної навчально-пізнавальної діяльності учнів, а також здійснення ними самоконтролю під час навчання.

Директор ліцею вимагає від педагогічних працівників підтвердження виконання ними освітньої програми (навчальних планів і навчальних програм) у спосіб, схвалений педагогічною радою закладу освіти. Заклад освіти має забезпечувати регулярне відстеження результатів навчання учнів, а також надання їм підтримки в освітньому процесі (за потреби) на платформі Human.

Оцінювання результатів навчання за дистанційною формою

Для забезпечення цілісності освітнього процесу, зокрема за дистанційною формою здобуття освіти, враховувати результати оцінювання учнів/учениць. Також важливо формуються в учнів уміння аналізувати власну роботу, власні результати навчання, визначати для себе подальші завдання. У кожний урок/заняття включається робота з учнями за результатами оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання.

Під час оцінювання навчальних досягнень враховується дотримання учнями принципів доброчесності, а саме: вияв поваги до інших осіб, їх прав і свобод, дотримання принципів академічної доброчесності. У разі порушення учнем / ученицею принципів доброчесності під час певного виду навчальної діяльності учитель приймає рішення не оцінювати результат такої навчальної діяльності.

Керуючись правом на автономію у виборі змісту, форм і методів роботи, учитель може використовувати самостійно визначені або розроблені способи фіксації зворотного зв’язку з учнями; при цьому важливим є забезпечення ефективності процесу оцінювання задля досягнення очікуваних результатів учнями.

Оцінка результатів навчання учнів є конфіденційною інформацією, яку повідомляють лише учневі/учениці, його/її батькам (іншим законним представникам).

За дистанційного та змішаного режимів навчання оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися очно або дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, зокрема відеоконференцзв’язку.

Оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти врегульовано:

Методичними рекомендаціями щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 13.07.2021 №813;

Методичними рекомендаціями щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 №289 (чинні для 5 класів);

Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 №329;

Орієнтовними вимогами оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222 із змінами, додаток2 (чинні для 6-11 класів);

Інструкцією з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 №496.

Відповідно до законодавства в разі відсутності результатів річного оцінювання за 2021/2022 навчальний рік учень/учениця має право пройти річне оцінювання до початку 2022/2023 навчального року.

За рекомендаціями МОН України на початку 2022/2023 навчального року необхідно провести діагностику та аналіз опанування учнями матеріалу, пропонованого під час дистанційного навчання за минулий навчальний рік. Результати діагностування не підлягають обліку й не враховуються під час оцінювання за перший семестр.

Кiлькiсть переглядiв: 252

Фотогалерея

Демонстраційний сайт загальноосвітньої школи

вулиця, номер будинку,
поштовий індекс, область, місто,
країна

Дата останньої зміни 27 Грудня 2022

Цей сайт безкоштовний!